INFOGRAPHICS OP MAAT: MEER ZEGGEN MET MINDER WOORDEN

Bij mij ben je aan het juiste adres voor verschillende soorten infographics. Van simpele illustraties die de tekst op een website verduidelijken tot beeldvullende infographics die een volledige presentatie dragen. Met welke infographic bereik jij je doel?

Wat is een infographic?

‘Infographics zijn afbeeldingen die een tekst ondersteunen, waar die tekst ook over gaat. De taal van een infographic is universeel, wat betekent dat iedereen een infographic kan ‘lezen’, ongeacht land van herkomst of taal. Het effect van een infographic wordt vaak onderschat. Mits goed ingezet, is een infographic echter een krachtig gereedschap dat ook jouw business ongetwijfeld kan helpen.

Minder woorden, aantrekkelijker om te zien

Ononderbroken, lange teksten nodigen niet uit om te lezen. Voor sommige mensen werkt tekst sowieso niet optimaal. Als je stukken tekst vervangt door een infographic, maakt dat je verhaal aantrekkelijker en scheelt het leeswerk. Bovendien blijft een verhaal langer bij mensen hangen als ze het ook in beelden hebben gezien.

roykorpel-icons-visueel-ingesteld

Feit: onze hersenen verwerken een afbeelding 60.000 keer sneller dan tekst.

Mensen zijn visueel ingesteld

Onze hersenen zijn getraind om teksten te scannen, wat betekent dat we niet ieder afzonderlijk woord lezen. Sommige mensen kunnen zelfs beter overweg met beelden dan met woorden. De aandacht van een potentiële klant die meer op beeld is gericht, trek je dus zelfs alleen als je (ook) afbeeldingen gebruikt! In alle gevallen helpt een afbeelding om het onderwerp ongemerkt op een snelle, aansprekende manier over te brengen.

Neutrale tekenstijl, speelse inkleuring

Infographics van mijn hand kenmerken zich door hun neutrale tekenstijl. Als ik een dergelijke afbeelding teken, focus ik me op lichaamstaal en beperk ik de invulling van gezichtsdetails en huidskleur. Deze neutrale manier van illustreren, die eenvoudig is toe te passen in vrijwel ieder scenario, ligt mij uitstekend. Het inkleuren doe ik lekker uit de losse pols. Dit geeft een ongedwongen resultaat, dat wel iets wegheeft van aquarel en waarin goed zichtbaar is dat mijn infographics handwerk zijn.

Infographics in eigen huisstijl

Bij een op maat gemaakte infographic kan ik de huisstijl van jouw bedrijf meenemen tijdens het inkleuren. Dat kan ik bijvoorbeeld doen met kleding of bepaalde items die specifiek worden ingekleurd. Zo zorg ik dat de illustraties perfect matchen met de rest van je website, presentatie of blogbericht. Zo ontstaat een kloppend geheel dat ook nog eens jouw huisstijl onderstreept.

infographics de taal van het lichaam

Met mijn neutrale tekenstijl ‘verbeeld’ ik probleemloos ieder onderwerp

De taal van het lichaam

In mijn illustraties zijn gezichtsdetails of huidskleur nauwelijks terug te vinden; ik leg de nadruk vooral op een mix van lichaamstaal en (objecten in de) omgeving. Dit geeft mijn infographics hun grote universele bruikbaarheid. Wel is duidelijk of sprake is van man, vrouw of kind (hoewel ik ook ‘gender’ indien gewenst neutraal kan houden).

Infographics voor websites

Internet is een snel medium. Houd je daar geen rekening mee, dan bereikt je boodschap de bezoekers van je site niet. Bezoekers beoordelen een website gemiddeld binnen slechts drie (!) seconden; bij de geringste twijfel zijn ze alweer vertrokken – op weg naar de concurrent. Omdat mensen visueel zijn ingesteld, zijn kleine infographics dé manier om de aandacht van de bezoeker in die kostbare drie seconden ook daadwerkelijk te trekken.

infographics voor websites

Infographics voor blogs of nieuwsberichten

Je beschikt over informatie die je met de hele wereld wilt delen. En dus heb je een prachtig blogbericht geschreven. Maar dan komt de échte uitdaging: mensen verleiden om je bericht ook echt te gaan lezen! Een prikkelende blogheader is de eerste stap. Wil je de aandacht van de lezer vasthouden, zodat deze je verhaal ook echt meekrijgt, dan is een aantrekkelijke verdeling tussen tekst en illustraties echter een must. En precies daar kunnen infographics je goede diensten bewijzen.

Presentatie-ondersteunende infographics

Een zaal vol afwachtende mensen… Lukt het je om hun aandacht met jouw presentatie te trekken én vast te houden? Optimaliseer je slagingskans door ‘droge’ teksten deels door speelse infographics te vervangen, of door je boodschap met dit soort afbeeldingen te verlevendigen! Probeer je een order binnen te halen? Overtuig dan je klant door infographics aan de offerte toe te voegen. Op maat gemaakte illustraties tonen aan dat jij net dat stapje harder loopt en zorgen dat je klant al bijna niet meer om jouw offerte heen kan.

infographics universele taal

Cliché, maar waar: een afbeelding zegt meer dan duizend woorden

Wereldtaal zonder woorden

Infographics hebben niet uitsluitend een tekst-ondersteunende functie, ze kunnen ook volledig op zichzelf staan. En dat is handig als tekst niet bruikbaar is, bijvoorbeeld omdat je product voor mensen met heel veel taalachtergronden bruikbaar moet zijn (niet iedereen spreekt Nederlands, Engels of Chinees). Als je bijvoorbeeld een product met instructies wilt verkopen, kunnen infographics dé oplossing zijn. Met eenvoudige illustraties vertel je een universeel verhaal dat voor iedereen duidelijk is.

Beeldvullende infographics

Beeldvullende infographics vertellen in één keer ‘het hele verhaal’, van begin- tot eindpunt. Een dergelijke illustratie kan bijvoorbeeld uitbeelden wat zich heeft voorgedaan van het begin tot het eind van een proces, of wat er gedurende een bepaald tijdsbestek is gemaakt, verkocht of veranderd. Een beeldvullende infographic kan afgedrukt worden op een groot bord of geprojecteerd worden op een muur. Zo neem je, terwijl je het verhaal ‘live’ vertelt, je luisteraars door middel van deze afbeelding mee.

Wat kost een infographic?

Het illustreren van een op maat gemaakte infographic kost uiteraard tijd. De concrete kosten hangen samen de soort(en) illustraties die je nodig hebt, het aantal afbeeldingen en eventuele speciale wensen die meegenomen moeten worden. Live meekijken tijdens het schetsen of meedoen aan de eerste brainstorm behoort bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden. Al met al is iedere opdracht uniek en dat betekent dat mijn offertes, net als mijn infographics, altijd maatwerk zijn.

Prijsbepaling op basis van:

  • soort(en) en aantal benodigde infographics;
  • contact via telefoon of e-mail;
  • eventueel live meekijken tijdens schetsen;
  • bespreken van schetsen;
  • uitwerken van de infographics;
  • afbeeldingen voor internet of printgeschikte afbeeldingen.
Bekijk mijn portfolio